– en hed dag på Dansk Arkitektur Center
I den forgangne uge besluttede Kunsthistorikeren sig for at se nærmere på Christians Brygges sidste skud på glasstammen: bygningen BLOX. I denne mastodont af en bygning finder vi Dansk Arkitektur Center (DAC), der siden åbningen i maj har forsøgt at engagere befolkningen i arkitekturens glæder. Denne opgave er ikke ligefrem let på en københavnsk sommerdag, hvor byen undtagelsesvis lokker med sit udeliv. Dog viste BLOX sig at være et godt sted at tilbringe en varm solskinsdag i juli.
En by i byen
Det skal indrømmes at Kunsthistorikeren kun sjældent forvilder sig ned på Christians Brygge, som regel følges områdets aktiviteter fra cykelture over Langebro, og derfor var det noget af en overraskelse at opleve BLOX tæt på. Bygningen er lokeret ved siden af en anden velkendt kulturklods, Den Sorte Diamant, og disse dominerende tvillinger har nu monopoliseret denne fløj af bryggen.
DAC beskriver BLOX som en pulserende by i sig selv. En by i byen. Bygningen rummer både udstillinger, kontorer, private lejligheder, restauranter og et fitnesscenter, altså alt hvad et københavnerhjerte måtte begære. Trods landsbydød og ghettodannelse har arkitekturen endnu ikke forkastet storcentermodellen, og i BLOX kan hele livet leves uden kontakt til omverdenen, præcis som vi kender det fra andre ghettoer.
En blæret bygning
Nu hvor kritikken er på plads, skal vi ikke glemme at rose. BLOX er en vanvittig bygning. Modsat sin dystre tvilling er den præget af en snørklet åbenhed, der inviterer den besøgende til at udforske de mange afkroge, som rummer masser af arkitektoniske overraskelser og fine detaljer. Da bygningen er ny står den selvfølgelig knivskarpt, og det er på alle måder en lækker oplevelse at gå omkring.
Bygningen er på én gang overkommelig og total uhåndgribelig, Vi bevæger os frit mellem inde og ude, oppe og nede, og vores opmærksomhed henledes hele tiden mod et nyt punkt. Begejstringen kulminerer i mødet med en af byens mest blærede tagterrasser, hvor man kan få sig en let anretning og en forfriskning i solen (7-9-13), mens man nyder synet af Københavns smukke skyline.
Tagterrassen er et besøg værd i sig selv, og med en entre-pris på 110 kr. kan det være en god idé at koordinere besøget med vejrguderne først. Bygningens øvrige faciliteter såsom legeplads, café og restaurant trives også bedst i sommervejr, så det kan godt betale sig at ofre en stranddag for besøget.
Welcome Home: På opdagelse i danskernes bolighistorie
Hjemmet udgør rammen og temaet for den første udstilling i DACs nye liebhaverhjem. Welcome home kaster både et historisk blik på vores boliger gennem tiderne, og på de aktuelle udfordringer som arkitekturen står overfor i dag. En informativ tidslinje fører os gennem Københavns boligudvikling fra 1850 til i dag, og collagen fremhæver de historiske nybrud der har været med til at forme vores boligadfærd, fra industrialisering og verdenskrige til megacities og klimakriser.
Efter den flotte præsentation af historiens glatte gang, er vi klar til at gå på opdagelse i femtidens boliger. Vi bliver heldigvis ikke snydt for de obligatoriske modelhuse, der vel vækker en barnlig glæde hos de fleste. Udstillingen eksperimenterer også med mere moderne, interaktive formidlingsgreb (heldigvis ikke for mange), og således får vi blandt andet mulighed for at engagere os gennem virtual reality og finde vores drømmebolig ved hjælp af en digital-test-tur gennem udstillingen
Fremtiden byder på færre kvadratmeter og mere offentlighed. Den blandede by, menneskets by, hyldes som ideal; men som det ofte er tilfældet med arkitekturens idealer, er der langt fra Københavns virkelighed til tegnestuens Utopia. Fremtiden er på trapperne, men indtil da må vi altså nøjes med glaspaladser, vindtunneler og ubetalelig ”birdshit architecture”, som den berømte byplanlægger Jan Gehl så smukt kalder den menneskefornægtende arkitektur, der fungerer bedst på et tegnebræt.
Olafur Eliasson: Multiple shadow house
Evigt aktuelle Olafur Eliasson har ikke overraskende fået lov at åbne ballet på DAC. Dansk kunsts (og åbenbart også dansk arkitekturs) darling har omdannet det nedre udstillingsplateau (The Golden Gallery) til tre labyrintiske rum og forsynet rummene med interaktive lysinstallationer, der aktiveres når vi passerer lyskilderne på gulvene.
Vores tilstedeværelse spalter lyset og skaber de fascinerende, farvestrålende formationer, som fuldender værkets invitation. Værket er både sanseligt og æstetisk, og er man så heldig at have et rum for sig selv, er det også særdeles underholdende. ”Kig lige om der kommer nogen”, og så står den ellers på posing.
Set i relation til Welcome Home-udstillingen kan værket tolkes som en refleksion over husets og hjemmets væsensforskelle. Huset er blot en fysisk ramme, en tom skal der skal bebos før den bliver et hjem. Hjemmet er andet og mere end arkitekturen, hjemligheden er for eksempel mennesker, farver og bevægelse, og det kan Olafur Eliassons værk altså siges at illustrere. Kan!
Af sted med jer
BLOX og DAC er bestemt et besøg værd, især på en varm sommerdag hvor man både kan køle sig ned, sole sig og have tagterrassen, baren og lysinstallationen for sig selv – good times! Selv Kunsthistorikerens medbragte muskelmand var begejstret, og han er ellers ikke til fals for finkultur. Så kom af sted inden sommeren og udstillingerne udløber.
Welcome Home kan opleves indtil den 23. september, mens Olafur Eliassons Multiple shadow house fortsætter frem til den 21. oktober 2018. Sommeren slutter formentlig snarest. Se mere på www.dac.dk, hvor du også kan læse mere om de events, talks, walks og workshops som DAC afholder i den nærmeste fremtid (og det er ikke få).