Take a trip, bitch! Kvindernes surrealisme på GL STRAND

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er IMG_2397-756x1024.jpg

Kvindernes surrealisme er – også- et relativt overset kapitel i kunsthistorien, men det råder Kunstforeningen GL STRAND nu bod på ved at vise et unikt og imponerende udsnit af surrealisterne Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresens vanvittige værker. Kunsthistorikeren kikkede forbi på den første udstillingsdag lørdag 15. September, og trods den (obligatoriske) kølige modtagelse, var udstillingen hot! Meget svær at kritisere, skulle det vise sig…

Surrealismens skjulte skatte

Siden sit indtog i første halvdel af det 20. århundrede, har surrealismen været en yndet ideologi og kunstart, som både kunstnere og fans har mæsket sig utrætteligt i. Surrealismens syrede charlataner (der blandt andre tæller internationale skikkelser som Salvador Dali, René Magritte og Marx Ernst) hyldes stadig ivrigt på museer og i plakatbutikker verden over, og der er intet der tyder på at genren trættes af den vedvarende eksponering – tværtimod.

Franciska Clausen, De kolde skuldres land, 1932.

I skyggen af de flamboyante herrer finder vi deres kvindelige sidestykker, der bestemt ikke begrænser sig til Frida Kahlo. Faktisk har Danmark avlet nogle ansete kvindelige surrealister, der rullede ærmerne op og skabte sig en plads på den internationale kunstscene i 1920’erne og 30’ernes kulturelle virvar.  Desværre gik denne bedrift i glemmebogen, men det er heldigvis slut nu.

Kvindernes surrealisme viser de tre (nordiske) kvinders værker side om side, og således får vi serveret et overblik over de surrealistiske farver, former og motiver, som disse modige kvinder har bidraget med. Flere af værkerne har aldrig været udstillet før, og mange har levet deres liv i private hjem og samlinger, så det er på alle måder en enestående udstilling, som vi hér er vidner til.

Rita Kernn-Larsen, Searching for the Moon, 1936-37.

(Fantasiens) verden er lille

Når det så er sagt, så skal det også siges at det faktisk lader til at være ret begrænset hvad disse kvinder har haft af enestående tricks i deres opsmøgede ærmer. Værkerne er, ikke overraskende, ikke overraskende, og det er tydeligt at disse damer har siddet til bords med deres mandlige kollegaer. Og de har vist også drukket af den samme absintflaske.

Surrealismens motiver udgøres gerne af hyperrealistiske, drømmeagtige scenarier og landskaber, som vi for eksempel kender det fra Dalis mærkværdige kompositioner. Det er pudsigt ved surrealismen, at så mange så syrede kunstnere har haft så identisk formsprog og motivverden.

Altså, man skulle ligesom tro at det surrealle, det overnaturlige og fantastiske, rummede andet og mere end antropomorfe træer, piber og roser? Måske har de populære herrer i virkeligheden gået og snuppet motiver fra kvindelige kunstnere? Vi ved det ikke, men det er i hvert fald påfaldende så ens surrealismens åbenbaringer synes at være.

Rita Kernn-Larsen, De blå piger, 1934. Ligner det ikke..?

Farvestrålende forbindelser

De tre kvinder, Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresens, er alle eksempler på kvindelige kunstnere, der på flere planer har turdet løsrive sig fra deres samtids gængse forventninger til kvinder. De søgte mod Europas internationale, mandsdominerede kunstnernetværk, og studerede under store kunstnere som Fernand Léger i Paris (hvilket både Franciska Clausen og Rita Kernn-Larsen gjorde).

Rita Kernn-Larsen, An attendant, 1939.

Foruden deres internationale netværk og mandlige bekendtskaber, havde de også en tæt forbindelse til hinanden hjemme i København, hvor Franciska Clausen og Rita Kernn-Larsen ender efter en økonomisk deroute. I 1930’erne samles de omkring den danske surrealismegruppe, anført af maleren Vilhelm Bjerke-Petersen som Elsa Thoresen dannede par med, og som hjalp damerne med at holde fast i et internationalt netværk.

Franciska Clausen, Abstrakt komposition, 1929 (x2).

Den danske surrealisme peaker da Bjerke-Petersen inviterer en gruppe internationale surrealister til København i 1935, og Den Frie Udstillingsbygning tager sig den frihed at bringe den skelsættende udstilling kubisme = surrealisme. På denne udstilling udstiller både Clausen og Kernn-Larsen side om side med legender som Yves Tanguy, Man Ray, Magritte og Dali, hvilket var så stort som det kunne blive.

Få år efter forduftede deres interesse for surrealismen og den internationale kunstscene (og vice versa), og trods deres store anerkendelse gik de efterhånden i glemmebogen, som så mange kvinder før dem. GL STRAND har derfor arrangeret et kæmpe gensyn med disse dejlige damer, og udstillingen skal nok genoplive interessen for deres kunst (eller måske bare skabe den til at starte med).

Elsa Thoresen, Stenenes mirakel, 1944.

Hvad enten du kender noget til damerne eller ej, er det bestemt en fornøjelse at gå på opdagelse i de mange værker, for er vi ikke alle sammen suckers for surrealismens farvestrålende perversiteter? Udstillingen vises frem til 20. januar 2019, hvorefter den rykker videre til MSJ – Kunstmuseet i Tønder, hvor den kan opleves fra d. 2. februar til d. 2. juni 2019. Se mere på www.glstrand.dk.

Franciska Clausen, Fisken (Désir de grossesse), 1926.
Rita Kernn-Larsen, Opstilling, ikke dateret.
Franciska Clausen, Skruen, 1926-28.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *