Overgaden i overgear

Klichéerne stod trofast i kø da overlegne Overgaden inviterede til fernisering fredag d. 24. august. Kunstnerne Adam Christensen og Svend Danielsen har hver fået stillet en etage til rådighed i den smukke kunsthal, og det er der (ikke overraskende) kommet to mere eller mindre prætentiøse udstillinger ud af.

 Under linjen, Svend Danielsen (f. 1955)

Som kunsthistoriker burde Kunsthistorikeren kunne rumme og forsvare alle kunstscenens forskellige indfald – men på Overgaden gives der sommetider fortabt. I mødet med Svend Danielsens udstilling Under linjen kunne man selvfølgelig kaste sig ud i et forsvar af det abstrakte maleri, materialeundersøgelsen og den procesorienterede kunst, men da Kunsthistorikeren er sin egen boss, er dette heldigvis ikke nødvendigt.

Svend Danielsen

I stedet kan der berettes om en samling af malerier, der desværre bliver totalt intetsigende i ferniseringens inferno af gæster og sniksnak. Danielsens arbejder og metoder er ellers interessante og vedkommende nok, og gennem flere årtier har han været med til at sprænge kunstens konventionelle værkbegreber, materialer og metoder. Danielsen formår at kondensere fysiske erfaringer og mane dem frem på lærredet, og han forstår at administrere det abstrakte maleri,  samt at forvandle skrald til skulptur.

Svend Danielsen

Inspireret af kunsthistorien, sine omgivelser og hverdagens objekter, omsætter han disse konkrete og personlige indtryk til form og farve på lærredet. Hans værker rummer derfor små spor af betydning og figuration, som man (hvis der er fred og ro) kan fordybe sig i at afkode. Desværre var der ikke mulighed for den fordybende kontemplation som værkerne kræver, da ferniseringer jo gerne handler mere om at blive set, end selv at se. Publikum lod da også til at være mere optagede af mødet med hinanden, end af mødet med kunsten.

Svend Danielsen

Shitty Heartbreaker, Adam Christensen (f. 1979)

På overetagen er historien den samme. På papiret gør Adam Christensen alt det rigtige: han overskrider og nedbryder grænser, han skaber relationer, undersøger, bearbejder, fragmenterer, engagerer og udvikler sit narrativ i ”et opløst rum af virkelighed og fiktion”. Han præsenterer en bred alsidighed i sit valg af materialer, der spænder over tekstilarbejder og video, til overheadprojektion, readymades og performance, og således kan der sættes kryds ved alt på den postmoderne tjekliste.

Adam Christensen

Ved hjælp af billeder, tekst og lyd leger Christensen med biografiske fortællinger og kønsidentiteter, og hans performative bidrag bliver løbende indlemmet i udstillingen, der dermed ændrer form og karakter. Som prikken over i’et performer han da også på ferniseringsaftenen (in drag, selvfølgelig), men her går det imidlertid helt galt. Efter uger med Pride er man blevet så vant til stemte s’er og mænd i g-streng, at Christensens forsøg på at…provokere?mest af alt bare virker som en småborgerlig gentagelse.

Adam Christensen

Under sin performance optræder Christensen med lyrik der mest af alt lyder som en Lou Reed sang, hvor man har byttet ”New York” ud med ”Berlin”. Poesien er overlæsset med navnene på alle de stoffer, bandeord og seksuelle ekspliciteter som kunstneren har kunnet navngive, men sådan en opførsel er naboen Christiania altså meget bedre til at levere. Prøv bare at stille dig på Pusher Street og lyt – now we’re talking!

Adam Christensen performer…

Undskyld, Dan

Kunsthistorikeren fortryder næsten den kritik som sagesløse Dan Jørgensen blev udsat for i sidste måned (https://kunsthistorikeren.dk/doedsfald-paa-charlottenborg/), for nogle gange fatter man bare ikke pointen – og det er ok. Og her skal man virkelig bide sig selv i tungen for ikke at udbryde de forjættede ord: ”det kunne jeg også have lavet!”

Svend Danielsen

Det kunne vi måske, men vi gjorde det ikke. Det gjorde Svend Danielsen og Adam Christensen til gengæld, og det skal de have både ære, tak og betaling for. Desuden rummer værkerne også muligheden for fordybelse og refleksion over kunstmediet, narration og identitet, men det kræver som sagt tid og ro at nå dertil. Kunsthistorikeren vender i hvert tilbage en dag hvor festlighederne har lagt sig.

Adam Christensen

Tag selv en tur på Overgaden og se hvad du synes. Begge udstillinger kan opleves frem til den 21. oktober, og du kan læse mere udstillinger og arrangementer på www.overgaden.org.

Svend Danielsen.
Adam Christensen
Svend Danielsen
Adam Christensen

4 Replies to “Overgaden i overgear”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *